Hur ofta jag kommer att köpa schampo

av Serpens Albus

Jag sitter på soffan i min lägenhet och äter en skiva vattenmelon medan jag försöker klura ut hur ofta jag kommer att behöva köpa schampo nästa år. På soffbordet ligger en Ikea-katalog som jag någon gång tänkt bläddra igenom. Den damp ner i brevinkastet för någon dag sedan med en sådan duns att jag var säker på att någon höll på att bryta sig in. Jag tar upp katalogen, bläddrar några sidor och funderar över hur många av sakerna man skulle kunna hitta i Svenskfinlands olika inredningsbloggar. Det kunde till och med bli ett rätt intressant fyllespel, för den som är intresserad av sånt. Framför mig ligger två A4 sidor med handskrivna anteckningar och rubriken ”Budget 2012, första utkast”.

Jag har blivit fixerad av tanken på en Hugo Boss slips med blå-lila-skiftande paisley-mönster. Den skulle passa perfekt till min marinblå J Lindeberg-kostym som jag tänkt ha på då jag skall delta i en bröllopsfest nästa vecka. För några veckor såg jag den hängandes på en rea-hylla men det visade sig senare att den inte alls var på rea. Medan vreden sköljde över mig pga den undermåliga skyltningen funderade jag på att skälla ut försäljaren.

För några år sedan fick jag för mig att i förväg försöka klura ut mina utgifter för varje månad. Från fem grovt uppdelade kategorier har min budget nu utvecklats till en detaljerad redogörelse med över 20 planerade utgifter per månad. Grunden för budgeten ligger alltid i mina sparmål. Det första jag gör på lönedagen är att sätta undan och investera en viss procent av min lön. Jag gläds åt att jag använder mycket mindre diskmedel än vad jag uppskattat i förra årets budget.

Fortes fortuna adiuvat