Östrogenåldern

av Serpens Albus

Jag vaknar av regnet som smattrar utanför mitt fönster. Eftersom jag lämnat upp balkongdörren under natten är rummet kyligt, precis som jag vill ha det. Jag drar täcket över huvudet och somnar om, sover ännu en halvtimme innan jag helt enkelt måste stiga upp. I köket står en kastrull med vatten, ett decilitersmått redan fyllt med havregryn, en djup tallrik och en sked, metodiskt förberett kvällen innan så allt jag behöver göra är att knäppa på spisen. Medan morgongröten kokar fortsätter jag med min morgonrutin. Jag applicerar ett alkoholfritt ansiktsvatten med en bomullsrondell, en ögonkräm från Biotherm som kostar 50€ och en fuktgivande ansiktskräm med solskyddsfaktor 15 från Lumene.

Före jag fixar frisyren, med produkter från L’oreal, går jag in i köket och blandar en proteinshake. Medan jag äter min gröt lyssnar jag på nyheterna, där det berättas om en s.k ”slampmarsh” eller ”slutwalk” som det ursprungligen heter. Idén till något dylikt föddes i Kanada, då en polis kommenterade att kvinnor kanske inte skulle utsättas för sexuella trakasserier lika ofta om de inte klädde sig så slampigt. Marscherna spriddes till USA och nu till Finland, där de är planerade att äga rum på lördag 6. augusti i Tammerfors och Helsingfors.

Jag kan inte hjälpa att tänka att en kvinna som klär sig utmanande inte bara gör det för att det är väldigt varmt eller bara bekvämt utan även just för att känna sig sexig, snygg och få uppmärksamhet. Vi lever i en tidsålder då man vill kriminalisera ”ovälkomna sexuella anspelningar, blickar och gester”, där man i Europa kan dömas för sexuella trakasserier bara för att ha tittat på någon på ”fel sätt”*. I Östrogenåldern, där det kvinnliga bejakas, högaktas och till och med upplyfts till en sådan status att den kvinnliga sexualiteten påstås** kunna råda bot på vansinnesdåd som det som nyligen begicks i Norge av Anders Breivik är vi ännu på stenåldersstadiet då det kommer till raggande och det är ännu männen som oftast är tvungna att ta första steget och numera också veta ifall en lustfull blick är välkommen. Naturligtvis skall alla få klä sig precis hur de vill men man måste vara beredd på att det också kan skapa reaktioner och att man får uppmärksamhet inte bara av den där snyggingen man spanat in utan även av andra kanske mindre intressanta typer.
Being beautiful must be a real bitch.

 

Fortes fortuna adiuvat


* Reuters nyhetsbyrå raporterade nyligen om en man i Italien som blev dömd för sexuella trakasserier för att ha ”stirrat” på en kvinna. ”Det händer inte här”-gänget bör här beakta att den Finländska sexualbrottslagstiftningen av många anses föråldrad och en reform har föreslagits där man b.la kriminaliserar ”ovälkomna sexuella anspelningar, blickar och gester”.

**En artikel i Aamulehti hävdar att den underliggande orsaken till Breiviks dåd, och andra liknande, var att förövaren helt enkelt inte ”fått sig” tillräckligt. Även om en stor del av kommentarerna fördömer artikeln är det väldigt talande att något dylikt ens kan publiceras.