Jag avundas rökare

av Serpens Albus

Jag har aldrig provat på att röka. Det beror antagligen till stor del på att jag i lågstadiet lärde mig att om man börjar röka börjar man så småningom dricka alkohol och därifrån är steget till att börja knarka ytterst litet och börjar man knarka är man så gott som död. OM man har turen att slippa ur knarkträsket måste man åka runt i skolor och berätta om hur knark förstör ens liv. Drugs are bad mmkay?

Jag gillar inte kläder som luktar tobak, gula tänder och allt vad man nu får då man röker, men ändå avundas jag rökare lite. Det pratas mycket om att Finländare måste dricka för att kunna vara sociala men jag tror att tobak är ett långt bättre socialt smörjmedel. Att ta en cigarett mitt på dagen är socialt accepterat i praktiskt taget alla sammanhang. Det är inte lika lätt att på jobbet gå ut fem minuter för att hinka i sig en Bacardicola.

Medan jag står där och pimplar coca cola kan de stå där, rökarna, och småprata om…ja…vad är det man pratar om egentligen i rökrutan/på terassen eller var nu rökning är tillåtet i dagens samhälle? ”Vilket märke röker du? Jaha, Belmont, det provade jag en gång…för mycket tjära”? Det skulle ju vara lite förargligt; där har jag gått och lärt mig röka och vet sedan inte vad man skall prata om med de andra rökarna. Kanske bäst att jag inte börjar i alla fall.

Fortes fortuna adiuvat