Date på Hesburger

av Serpens Albus

Jag befinner mig i Hesburger i Vasa Centrum. Efter att ha bjudit min date på en billig film kröner jag kvällen med billig snabbmat. Min date surar en aning och anser säkert att jag är skitsnål. Här blir det inget hångel senare på kvällen. Min date är jag själv.

Jag förundras över faktum att snabbmat är så otroligt populärt vid slutet av en krogkväll. Hamburgare är ju helt klart inte utformade för att ätas av alkoholpåverkade personer. Fastän jag själv är spiknykter kämpar jag med att trycka i mig dubbelburgaren på ett snyggt sätt. Egentligen borde väl all mat som serveras halv fyra på morgonen vara i tub-form, eller intravenöst.

Mittemot mig sitter fyra personer i övre medelåldern/nyss pensionerade. De verkar ytterst fascinerade av vad som försegår utanför snabbmatshakets glasfönster och beklagar sig över ungdomens beteende och klädstil, fastän jag misstänker att männen i gruppen nog egentligen inte har något alls emot de korta jeans-shortsen som så många unga damer går omkring i på morgonkvisten. De verkar känna sig trygga där de sitter, som en dykare i en hajbur. Kanske det här är något man kunde tjäna pengar på; börja med någon slags ”urban natt-safari” där äldre människor får åka omkring i en buss och titta på nattdjuren i deras naturliga levnadsmiljö – Vasa Centrum.
Halv fem är gatorna nästan skrämmande öde, en spökstad, och det är nästan så jag börjar fundera över ifall kråkan som sitter på biltaket vid vägkanten är en zombie som kommer att anfalla mig. Det gör den inte och lättnaden sköljer över mig likt en enorm flodvåg.

Fortes fortuna adiuvat