Jag funderar över ifall det är märkligt

av Serpens Albus

Klockan är 23:30. Jag har på mig ljusa jeans, en vit, strukturerad skjorta i Egyptisk bomull och en beige-rutig kostymväst. Jag försöker välja mellan en helsvart, smal silkesslips och en något bredare mörkgrå med smala ränder. Jag är dock inte på väg ut. Jag provar bara vad jag har tänkt ha på mig nästa gång det beger sig. Jag funderar över ifall det är märkligt.

Samtidigt som jag går igenom min garderob har jag på en zombie-film i bakgrunden. En av huvudpersonerna blir biten och inser att han så småningom kommer att bli en levande död. Hans kamrat frågar ifall han skall sätta en kula i huvudet på honom, så att han skall slippa lidandet som zombie-tillvaron innebär.

Varför antar man helt kallt att det är bättre att vara stendöd än att släpa omkring och äta lite kött då man råkar hitta en oförberedd människa? Varför antar man att det är bättre att slita i ekorrhjulet så att man skall kunna köpa skit på Ikea och se på hjärndöda serier på mtv? Förvisso verkar inte zombier bry sig så mycket om sitt utseende eftersom de ser ganska taskiga ut. Knappast använder de fuktighetskräm heller, så rynkiga och torra de ser ut att vara. Jag inser att jag nog hellre skulle ta kulan i huvudet. Jag måste ännu hitta en outfit till den lunch jag planerat inne i stan på lördag.

Fortes fortuna adiuvat