Jag behöver inte gilla din åsikt fastän jag respekterar den

av Serpens Albus

Några av mina senaste inlägg har tydligen varit omskakande och upprörande för en del. Det tar jag som en komplimang, eftersom det tyder på att jag åtminstone har berört någon, fått dem att reagera och tänka till. Du som läsare kanske inte håller med om det jag skriver och jag kanske inte håller med när det kommer till dina åsikter men vet du vad? Det är helt okej. Vi lever idag i ett politiskt korrekt samhälle där man konstant uppmanas att kunna ”respektera andras åsikter”. Alla ska samsas och ha det ”trevligt” men bara för att man samsas och kan vara hövliga betyder det inte automatiskt att man behöver hålla med eller ens tycka om någon annans åsikt eller vad de gör.

Det tog mig egentligen en hel del år för att komma fram till denna sanning. Det var faktiskt något så trivialt som klädmode som fick mig att tänka till en gång för alla. För ett antal år sedan var det inne med vad jag kallar ”säckmode”; stora, oformliga tröjor som draperade sig som en oformlig säck på bäraren. För att ge någon tillstymmelse till siluett skulle ett brett bälte hissas upp under brösten och hela outfiten skulle sedan krönas med svarta leggings och låga skor. Jag tyckte själv detta var något av det hiskeligaste jag sett i klädväg och ungefär lika sexigt som en övermogen banan men alla hade på det och kvinnor skall ju som allmänt känt är ”få ha på sig vad de vill” så det var väl bara att finna sig i det. Det var här som snilleblixten slog in; jag kan mycket väl respektera deras val och deras rätt till att bära precis vilka kläder de vill men jag behöver inte tycka att det är snyggt.

Precis det samma gäller för olika åsikter, levnadssätt och personliga övertygelser, vare sig det gäller trivila saker som klädval och nödvändigheten av fuktighetskräm eller djupare övertygelser som behovet av kärnfamilj eller religiösa övertygelser. Jag håller t.ex inte med kyrkans åsikter om att homosexuella inte bör kunna få en kyrklig vigsel. Jag kan tycka att deras övertygelse är felaktig och grundad på sagor från bronsåldern och kan även argumentera för min ståndpunkt. Jag behöver inte gilla någons uppfattning fastän jag respekterar deras rätt att uttrycka den. Jag kan t.om finna det intressant att höra argument som totalt går emot min egen åsikt, om inte annat så för att förstå hur människor tänker.

“If you resist reading what you disagree with, how will you ever acquire deeper insights into what you believe? The things most worth reading are precisely those that challenge our convictions.”
Anonymous