Onödiga små stressmoment varje dag

av Serpens Albus

Den senaste tiden har jag funderat mycket på vad som är viktigt för mig och vad jag vill ha ut av livet. En ständigt återkommande insikt har varit att jag till varje pris vill begränsa negativ stress i mitt liv. Jag anser att människor idag har en tendens till att försöka fylla sitt liv och sin tid med saker och aktiviteter som egentligen tillför mer negativ stress än förbättring av ens livskvalitet. Om man lägger till ännu en aktivitet i ens liv, ännu en pryl, blir det även en förpliktelse som innebär en kostnad inte bara ekonomiskt utan även tidsmässigt.

Jag har kommit fram till att jag t.ex inte vill ha växter i mitt hem. Jag hatar också ”krimskrams” och prydnadsföremål av alla slag. Jag har nyligen gett eller kastat bort kläder och saker som jag inte längre använder, allt för att förenkla mitt liv. Har jag blommor betyder det att de skall vattnas; ännu en uppgift som skall skötas, mer tid som går förlorad som jag istället kunde använda på bättre sätt.

Jag har utvecklat en uppfattning om att det är de där konstanta små vinsterna varje dag som ger livet guldkant. Alltför många fokuserar på de där stora sakerna, de stora händelserna i livet medan man istället glömmer bort små detaljer som därför också i sin tur skapar onödiga små stressmoment varje dag. Att ha en ren sked, tallrik och gryta framme på morgonen då jag skall koka gröt är en sådan liten vinst, så även att veta exakt var min mössa är då jag skall bada badtunna mitt i vintern. Sådant ger mig sinnesfrid och en känsla av att jag konstant vinner.

“The only thing I’m addicted to right now is winning,” “Just winning every second,” “Winning, anyone?” “Duh, winning!”
Charlie Sheen