Varför hackar kvinnor på varandra?

av Serpens Albus

För inte så länge sedan råkade jag på ett blogginlägg där en tjej skrev om tjejtidningar (Cosmopolitan, Solo, Veckorevyn etc) och vilken slags bild de ger åt unga kvinnor om hur dessa skall se ut. Skribenten berättade att för henne själv betyder H&M-reklamen i stan inte att hon ser en snygg bikini utan att hon istället själv börjar granska sig själv ytterst självkritiskt och se alla ”fel” på hennes egen kropp. Det här är någonting jag som man inte alls känner igen mig i. Jag upplever ingen direkt press från media att se ut på ett viss sätt. Antagligen finns det män som gör det men jag vill påstå att det är långt ifrån lika utbrett som bland kvinnor. Jag frågar mig vad det beror på. Är kvinnor mer lättpåverkade och tar åt sig dylika budskap lättare eller hamras det helt enkelt in tills man inte längre tror på att man själv faktiskt är, om inte Claudia Schiffer så åtminstone helt okej?

En sak är säker; det är inte män som ställer dessa krav på perfektion. Visst, vi bläddrar i Slitz och kan ingående diskutera ”idealkvinnan” men sist och slutligen är män väldigt ”förlåtande”. Det spelar ingen roll att det finns ”lite extra” på ett ställe eller för lite på ett annat. Vi bryr oss inte speciellt mycket i om era naglar är blankpolerade eller söndertyggade. Fastän vi män kan uppskatta en fotomodell då och då vet vi vad verkligheten är. Vi vet att det finns ”skavanker”. Kvinnor däremot är mycket mindre förlåtande.

Jag kan inte räkna gångerna jag varit ute på krogen och själv sett och hört kvinnor slänga ur sig spydiga kommentarer om andra kvinnor de inte ens känner, bara för att denna vågar ha på sig utmanande kläder fastän kroppen är långt ifrån perfekt. Det skall analyseras, sönderpetas, kritiseras; ”vem tror hon att hon är, hur kan hon ha på sig det där?!” Männen däremot, har oftast inga som helst problem med det och de som säger att de har det är där med sina flickvänner som råkar stå bredvid. Kvinnor verkar ha någon slags instinktiv lust att ”ta ner andra (kvinnor) på jorden”. Kanske alla tjejtidningar egentligen bara är en annan version av detta fenomen; en kollektiv spydig anmärkning åt alla. ”Ni skall inte tro att ni är nåt, ni ser inte ut såhär”.

Fortes fortuna adiuvat