Livet är vad du gör det till

av Serpens Albus

Jag läser en artikel om en dam (jag undrar om hon blir förnärmad då jag skriver ’dam’, om det låter som om hon är gammal och grå, någon som man står upp i bussen för) som planerar gifta sig för andra gången. Det jag fastnar för i artikeln är inte att hon gifter sig så snabbt efter att hennes förra äktenskap kraschat utan istället en del ordval och formuleringar i texten. Efter att ”livet” jäklats skall tydligen nu vara ”hennes tur att finna lyckan” efter att det (livet) bestämt att det återigen skall få bli bra.

Den underförstådda meningen är att ditt liv styrs av ”livet” eller ”ödet”; någon slags abstrakt makt som genomsyrar universum och ser till att gott och ont i slutändan jämnar ut sig, att goda saker sist och slutligen händer goda människor. Livet är något som bara händer medan vi dansar runt som någon slags lallande hippie på en blomsteräng. Vilket skitsnack.

Enligt min mening är det här bara ett sätt att frånsäga sig ansvaret över sitt eget liv. Om en högre makt faktiskt styr världens gång spelar det ingen roll vad vi gör eftersom resultatet ändå blir det samma och vi kan bara kasta upp händerna i luften och säga ”whaddayagonnado?”, oh så bekvämt. Jag köper det inte. Livet är vad du gör det till. Vill du ha en förändring – ändra på något! Vänta inte på att ”livet” skall komma till sans och slänga lite tur åt ditt håll. Det är DU som bär ansvaret för din egen lycka. Lyckan gynnar den djärve.

Fortes fortuna adiuvat