Ingen andjakt kommer att utlysas i den finlandssvenska dammen

av Serpens Albus

Riksdagsvalet är avgjort, Finlands folk har sagt sitt och Sannfinländarna kan ses som ett av de vinnande partierna. I sann Finländsk anda uttrycker folk sitt missnöje genom att skära sig blodiga och sätta eld på bilar på gatorna. Nä, vänta det var ju i forna Jugoslavien och Frankrike då det protesterades tidigare i år. Här går man med i en facebook-grupp. Ha! Det kommer nog att visa den där Timo Soini. Han skakar säkert redan av skräck och funderar på hur han skall tackla det stora hotet från facebook-maffian.

Av reaktionerna att döma skulle man kunna tro att det är självaste Adolf Hitler som stigit upp från det döda och blivit invald. Vi finlandssvenskar kommer att bli skickade till omskolningsläger i Sonkajärvi för att lära oss prata ett ordentligt språk och sluta håna Finska Idols. Svenskfinland är död och Österbotten kommer att döpas om till Itäpotti. Jag köper det inte. Jag tror faktiskt inte det kommer att hända så hemskt mycket. Högst antagligen kommer vi att tuffa på i stort sett samma spår. Ingen andjakt kommer att utlysas i den finlandssvenska dammen.

Själv röstade jag faktiskt blankt, som ett ställningstagande mot de existerande partierna och en politik som inte överensstämmer med mina egna åsikter. Jag försökte faktiskt sätta mig in i de olika partiernas syn på saker och ting men tyckte att de allra flesta gav olika versioner av samma svar på frågorna som ställdes. Undantaget var Sannfinländarna och jag misstänker att det var därför de vann valet; de är ett av de få partier som har konkreta, lättförståeliga åsikter om än en aning radikala. Medan andra partier flummar på och genomför sin retoriska dans med nästintill militärisk precision klampar Sannfinländarna fram med enkla budskap som folk kan förstå om att vi skall ut ur EU och arbeta för ett enspråkigt Finland missä puhutaan Suomea perkele. Enkelt, snabbt och lättsmält, som en Happy Meal. Tiden får utvisa ifall måltiden de facto är lättsmält eller ifall det blir förstoppning.

Fortes fortuna adiuvat