När smög denna ”mogenhet” på mig och utan mitt samtycke?

av Serpens Albus

Jag vet inte exakt när det har hänt men jag har tydligen blivit gammal, eller åtminstone väldigt mycket äldre än då jag var 25. Igår fann jag mig sittandes i soffan och intresserat följa med ett tv-program om skattepolitik. Jag var intresserad av skattepolitik! När hände det? Förr i tiden skulle jag ha bytt kanal till mtv och hoppats på att de skulle visa en Pussycat Dolls video eller något lika hjärndött, nej jag menar naturligtvis ”konstnärligt”. Det måste seriöst vara något fel på mig då jag väljer att hellre kolla på Jyrki Katainen än Nicole Scherzinger. När smög denna mogenhet på mig och därtill utan mitt samtycke? Tydligen har jag börjat tycka en debatt om inkomstklyftor är viktigare än budskapet i ”don’tcha wish your girlfriend was hot like me”.

Kanske jag finner det intressant just för att jag inte ens är säker på var jag står i debatten om inkomstklyftorna. Skall vi arbeta för att minska klyftorna genom en strängare beskattning av höginkomsttagare? Samtidigt som jag tycker att rika säkert har råd med att avvara lite pengar (helst till mig som har mindre) kan jag inte säga att det är direkt rättvist. Om en person har kämpat och arbetat sig till en position med bra lön borde man väl inte straffas för det utan istället belönas? Annars vore det lite som att ge kvarsittning åt de duktiga eleverna som fick full poäng på senaste provet.

De är ju ändå säkert så nöjda med sin 10:a att lite arbete efter skoltid inte skadar deras mentala välbefinnande desto mer, utan bara drar ner dem till samma taskiga nivå som alla andra i klassen, så kan alla må lite sådär småskit och ha något att klaga på, men ändå inte vara tillräckligt sura för att faktiskt börja bränna bilar eller börja strejka. ”Låtom oss alla vara medelmåttor”, verkar budskapet ofta vara i det Nordiska välfärdssamhället. Inte undra på att vi har en oskriven ”jantelag” i detta land när hela samhället är uppbyggt på att vara ”lagom”. Och som om jag inte trodde att jag hade blivit gammal nog, har jag nu skrivit ett blogginlägg om inkomstbeskattning också. Eller kanske jag bör säga ”mogen” istället för ”gammal”. Jo, så måste det vara, jag är mogen och det här är en mogen blogg som behandlar mogna ämnen, som inkomstklyftor och snöpenisar.

Fortes fortuna adiuvat