Kvinnors sexuella makt

av Serpens Albus

Jag tror på att ta hand om mig själv, kanske mer rent fysiskt än mentalt. Det är torsdag och jag befinner mig på mitt gym, Wasa Move. Idag tränar jag ryggen och magmusklerna. Efter mitt andra set, medan jag står och vilar och kontemplerar det uppkommande riksdagsvalet (nej, nu ljuger jag, egentligen tänkte jag på ett blogginlägg jag började skriva tidigare idag men raderade eftersom det var ungefär lika intressant som att se på då senap torkar) ser jag i ögonvrån att dörren öppnas och en kvinna kommer in. Jag kastar ett öga på henne, konstaterar att hon är i medelåldern och fortsätter mitt träningspass. Musklerna pumpar som kolvarna i en väloljad maskin när det slår mig att kanske kvinnan blev lite besviken att jag inte gav henne mer uppmärksamhet.

Det fanns antagligen en tid då damen i fråga var attraktiv, kanske jag till och med skulle ha kallat henne ‘den heta bruden’ istället för ‘damen i fråga’. Nu är hon ungefär lika intressant för mig som en våt tvättsvamp. Det kanske kan låta grymt men faktum är att kvinnor har något av en sexuell makt över män och denna makt måste avta förr eller senare, då den ungdomliga glöden falnat, allt för många fredagsmys-chipspåsar har satt sig runt midjan och istället för att pynta upp sig och gå till krogen drar hon på sig vindtygsbyxor och går till Siwa med barnvagnen. Kvinnor måste ju onekligen vara medvetna om denna makt, att de i mer eller mindre utsträckning kan ”styra och ställa” lite med män, även okända sådana.

Det brukar nämnas att kvinnor inte vill bli objektifierade, att man skall fokusera på meriter istället för utseende, som då vår statsminister Mari Kiviniemi sades vara ”helkroppsminister” (och där fick jag in lite politik i alla fall, hurra för mig). Men vad går egentligen genom en kvinnas huvud då hon börjar märka att mäns blickar inte dröjer kvar lika länge, om ens alls? Blev Kiviniemi faktiskt sårad av den där kommentaren eller tänkte hon i hemlighet: ”yes, I still got it” ? För oberoende av vad som är politiskt korrekt måste man väl ändå kunna medge att det känns rätt bra då folk tycker man ser bra ut och inte bara bra ”för ens ålder”?
Tanken fick mig att träna lite hårdare för att bli ännu snyggare och kanske lyckas hålla ålderdomen stången ännu några år.

Fortes fortuna adiuvat