Katastrofporr

av Serpens Albus

En tsunamivåg sveper in över Japan, människor dör, de materiella skadorna är fruktansvärda och i trygga Finland sitter vi och gottar oss åt bilderna som fläks upp på Aftonbladets nätsidor. Katastrofporr är egentligen vad det är. Som en bilolycka på vägen saktar man in, kanske t.om stannar och tittar, beklagar sig över det fruktansvärda som skett och åker vidare. Ett videoklipp som visar bilder från det drabbade området börjar med en reklamsnutt för kattmat. ”Glöm inte att konsumera produkter efter att ni konsumerat lite katastrof”.

Aftonbladet suger mig in i ett vortex av skandaler och sensationalistiska rubriker. I USA säljs numera en ny version av Barbie, en slags vargflicka som är dotter till en varulv och har som intresse att raka benen och flirta med killar. Detta är naturligtvis också hemskt eftersom det sänder helt fel signaler. Varulvar skall ju inte raka benen. Då blir det ju kallt då de springer runt i skogen på natten och jagar vampyrer.

Jag tror det var Cindy Crawford som en gång då hon blev hårt kritiserad av feminister för att ha vikt ut sig, sa ”jag trodde grejen med feminismen var att man skulle få göra som man vill och inte behöva bry sig i vad andra säger” (eller något liknande). Är det inte lite samma sak med de där dockorna; å ena sidan säger man att unga flickor skall få ha på sig precis vad de vill utan att för den delen bli trakaserade etc medan man även säger att det är fel att låta flickor ha smink, stringtrosor och raka benen? Om jag själv var en liten 15årig tjej skulle jag säkert bli mer än lite förvirrad, speciellt om jag var dotter till en varulv, eller möjligtvis till en pappa med superhårig rygg och dålig andedräkt, vilket i princip är en varulv.

Jag ser ut från fönstret. Det snöar igen. Kanske jag nog ändå borde köpa den där marinblå kostymen jag såg i Aukia i förrgår.

Fortes fortuna adiuvat