Kvinnodagsinlägg nr 2. Varför lever kvinnor längre?

av Serpens Albus

Kvinnor lever i medeltal längre än män, det är ett faktum. Förutom då det gäller min käre farfar, som gav det proverbiala fingret åt matriarkatet och levde till en ålder av 95år. Vid den åldern hade han uppnått något slags ny zen-nivå och ansåg att han kunde göra lite vad han ville. Då han cyklade ner till Kyro älv för att se på fåglar och njuta av lugnet saknade han en bra sittplats så han tog sin yxa och högg ner ett träd. Det var hans stil. Men nu började jag ju prata om män igen, fy på mig, det är ju faktiskt kvinnodagen och inte farfarsdagen (varför finns det föresten ingen dag för mor-och farföräldrar?).

Frågan är varför kvinnor lever längre. Är det för att kvinnor lever ett hälsosammare liv, motionerar mer, äter bättre eller helt enkelt är segare virke än vi ömtåliga män? Det är ett vetenskapligt faktum att högre testosteronnivåer påverkar ens villighet att ta risker. Detta betyder i praktiken att då en man tycker att det är en superbra idé att försöka rida på en gris (något jag själv försökte mig på då jag var liten) kan en kvinna fundera en extra gång och kanske t.om avfärda hela idén.

Naturligtvis spelar alla dessa faktorer en viss roll men det är inte huvudorsaken till att kvinnor lever längre. Svaret på den frågan har jag nämligen alldeles själv klurat ut. Kvinnor tar helt enkelt fruktansvärt lång tid på sig, till precis allt. Varenda gång man skall ut någonstans med en kvinna och hon säger att hon ”snart är klar” kan man lugnt se på tv ännu i tjugo minuter. De tar t.om nio hela månader på sig att vara gravida. Om män skulle vara gravida skulle vi säkert kunna trycka fram en unge på tre månader. Det är precis samma med levnadstiden; män är helt enkelt i tid till sin begravning medan kvinnor drar ut på det på tok för länge. Grejen är bara den att männen äntligen blev trötta på att vänta.

Fortes fortuna adiuvat