Hur jag började veckoslutet med att vara en jobbig kund

av Serpens Albus

Jag står vid spisen iklädd svarta kalsonger och en grå ärmlös t-shirt, eftersom jag håller på med att göra mig klar för gymet medan jag kokar pasta. Plötsligt börjar Huey Lewis sjunga från mina kalsonger. Nej, jag kallar inte min ”manlighet” för Huey Lewis. Min ringsignal är ‘Hip to be square’ av Huey Lewis and the News och jag har telefonen i linningen. En mansröst med bred finsk brytning hörs i andra ändan: ”Jag hoppas att jag inte har fel i örat, det var väl Jonas Ååperk som svarade”.

”Jovisst” svarar jag. Han frågar vidare hur mitt veckoslut har börjat och skrattande förklarar att jag har det bättre än honom, som måste jobba, då jag svarar att veckoslutet knappt börjat. Han är nästan på lite sjukligt bra humör och skrattar så att jag smått börjar fundera ifall inte han också börjat smutta på någon helgdryck. Han ringer för att erbjuda ett fint kanalpaket, som jag för en tid sedan provade då det erbjöds gratis. ”Vat tuckte tu päst om?” undrar han och jag svarar sanningsenligt att jag inte egentligen minns vad som var bäst men att jag minns att jag tänkte att det inte var speciellt bra överhuvudtaget, många repriser.

”Men nu har vi gjort nya avtal och får in många nya filmer och om man hyr film kostar det ju sex euro och…”, jag avbryter honom innan han hinner avsluta meningen och tar fram ‘storsläggan’. ”Nu är det så att jag alldeles nyligen har gått igenom siffrorna för förra året och det visade sig att jag hyrde film för i medeltal 5,95€/månad” (detta påstående är föresten 100% sanning) och fortsätter ”kan ni erbjuda paketet för samma pris får jag nog överväga att ta det”. Det visar sig att paketet kostar 39,90€/månad. ”Det var ju nog lite mer än 5,95”, försäljaren börjar ana en viss spydighet i min röst. ”Dessutom skaffade jag just en Saunalahti-anslutning som ger tillgång till gratis filmer på Voddler. Om ni har bättre utbud nu än då jag provade sist får ni väl ge några månader gratis så jag kan utvärdera er produkt men jag kommer inte köpa ett kanalpaket som jag tidigare tyckte var skit utan att se om produkten förbättrats”. Försäljaren sväljer dock inte mitt bete och erbjuder inget gratis kanalpaket. Jag bryr mig inte. Jag är bara glad att ha kunnat starta veckoslutet på ett sätt passande en pretentiös skitstövel.

Fortes fortuna adiuvat