Jag anser att jag ‘passar in’ mer med en lite sunkigare stil, lite mer ‘arbetare’.

av Serpens Albus

Jag befinner mig i Motonet i Stenhaga, Vasa, en onsdagskväll tidigt i mars. Jag är klädd i jeans, en grå vinterjacka av ull och tjocka arbetshandskar. Jackans dragkedja är delvis sönder. Jag har avsiktligt ‘klätt ner’ mig. Jag skulle annars ha haft på en mörkgrå, trekvartslång kappa i bomull, en grå halsduk i 100% ull och svarta läderhandskar som kostade 35€, men jag anser att jag ‘passar in’ mer med en lite sunkigare stil, lite mer ‘arbetare’.

Mina kunskaper om bilar är ytterst begränsad. Min bil behöver en ny termostat men jag är inte fullt säker på vad en sådan gör. Jag hoppas att min lapp med produktnummern som jag ger åt en expedit, som prompt hämtar varan, får mig att verka insatt. ”Behöver du en packning? Det kommer ingen extra med”. Jag chansar och svarar ‘nej’ utan att vara säker på om det är rätt svar.

Jag spenderar ytterligare några minuter i butiken, gående mellan hyllorna medan jag funderar på om jag skulle ha användning för svarta motorcykelhandskar. Jag äger ingen motorcykel men handskarna fascinerar mig eftersom de har hård plast som täcker knogarna. Kanske jag skulle kunna använda dem ifall jag vill bli en superhjälte. Jag betalar varan och ler förnöjt. Kanske folk t.om tror att jag vet något om bilar då jag gått runt där.

Fortes fortuna adiuvat