Lika snygg som Christer Sjögren

av Serpens Albus

Jag tror på att ta hand om min hud. Två gånger i veckan använder jag en djuprengörande lermask. I duschen använder jag en peelingkräm av lumene, följt av en mild ansiktstvätt. På kroppen använder jag en duschborste för att ta bort döda hudceller och öka blodcirkulationen. Jag använder Phisoderm body wash, berikat med E vitamin, kamomill och aloe, som jag beställt från USA, eftersom det inte finns tillgängligt i Finland. Jag rakar mig med en Gillette Fusion rakhyvel med fem blad plus ett trimmerblad. Jag använder alltid en rakbalsam utan alkohol, eftersom alkohol torkar ut huden och får en att se äldre ut.

Skulle en ”riktig karl” göra allt det där? Eller är det bara fjollor som sörplar Martinis och ser på Sex&the City? Jag känner att jag har nått ett nytt steg i min personliga utveckling. Jag bryr mig faktiskt inte ifall någon tycker det är löjligt eller fjolligt. Det berör mig inte. Förr sa jag att jag inte brydde mig, fast egentligen gjorde jag det ändå, djupt där inne. Inte längre. Jag låter ingen annan definiera för mig vad en ”riktig karl” är. De som säger åt en att man skall ”vara en riktig karl” brukar oftast bara vilja ha något av dig. Försök aldrig jaga någon annans ideal för vad du skall vara, skapa ditt eget.

För flera år sedan såg jag Christer Sjögren handla mjölk i Rewell Center, på den tiden då det fanns en matbutik där Emotion och Jack&Jones numera finns. Det var en mäktig upplevelse. Han hade ju släppt musik på kassett. För inte så länge sen var han med i programmet ‘Berg flyttar in’ och förklarade att även han använder peelingkräm. Och han har egen pool. Jag är helt klart på rätt spår.

Fortes fortuna adiuvat