Vad kostar en unge?

av Serpens Albus

Av ren nyfikenhet frågade jag på ett internetforum en gång hur mycket det kostar att ha barn. Av reaktionerna att döma kunde man tro att jag frågat ifall jag fick äta upp deras barn, eller kanske de misstog mig och trodde att jag frågade ifall jag fick köpa deras ungar. Jag fick ungefär 13 svar av unga mammor, alla något i stil med ”man kan inte sätta ett pris på barn!”. Ingen av de som svarade kunde (eller ville) ge någon slags uppskattning av den faktiska utgiften att ta hand om en mini-människa.

Så klart finns det utgifter som man kan spara in på och en del saker kan man säkert få begagnade av bekanta eller mor-/farföräldrar. Säkert behöver ungen heller inte gå i terapi fastän han inte kläs i Prada eller Lacoste. Jag är däremot ganska säker på att alla ungar som inte får leka med Transformers blir allvarligt störda.

Nu har jag inte barn själv så jag kanske har helt fel men jag har en misstanke om att babymat och blöjor inte är gratis. Fast det är ju klart, man kan ju alltid ha ungarna att springa omkring nakna. Man bör dock kanske plasta in soffan först.

Oberoende av hur mycket inbesparingar man gör är det logiskt att tro att en unge kostar pengar. Så hur kan då mammor vara så synbart ovetande om den faktiska kostnaden? Så fort det kommer till den frågan biter de ifrån sig snabbare än en 17-åring utan körkort som idoliserar BMW då man säger att t.ex Mercedes egentligen är mycket bättre. Barn är, vad jag har förstått, ett rätt stort åtagande. Det ansvarsfulla borde väl då vara att ta reda på hur mycket det kostar att föda upp en liten krabat så att inte pengarna tar slut mitt i. Det handlar ju trots allt inte om ett renoveringsprojekt där man kan ta en liten paus då det blir lite knapert. Vilken skam är det i att kunna säga vad ens unge kostar i månaden? Eller är det någon mörk hemlighet som bara delas av den inre cirkeln och diskuteras på hemliga möten, som kallas ”babysim”? Just det, mammor, jag har listat ut vad det där egentligen är. The truth is out there!

Fortes fortuna adiuvat