Introduktion till galenskapen

av Serpens Albus

Jag bor någonstans på Vasaesplanaden i Vasa, Finland,  på andra våningen. Jag är 31 år gammal. Jag tror på en fri marknadsekonomi och att ta hand om mig själv genom en balanserad diet och en rigorös träningsregim. På morgonen, om mitt ansikte känns puffigt eller om jag har rödsprängda ögon från nattens ihärdiga festande, sätter jag på en kylande gelmask, som jag lämnar på i 10 minuter medan jag förbereder min frukost bestående av havregrynsgröt, en proteinshake och ett äpple.

Efter att ha sköljt av ansiktet med ljummet vatten använder jag ett alkoholfritt ansiktsvatten med xylitol. Därefter applicerar jag en fuktighetskräm med solskyddsfaktor, av märket Lumene, och en djupfuktande ögonkräm, också den av märket Lumene. Jag använder en hårfön får att fixa till min sidbena eftersom mitt hår annars skulle vara alltför vågigt, varefter jag använder hårprodukter av L’Oreal för att hålla frisyren i ett järngrepp för resten av dagen.

En lång tid antog jag att jag skulle gå samma väg som min far; skaffa hus, familj, katt och varför inte en traktor (för man vet ju aldrig när man behöver en) men ju äldre jag blir desto klarare framstår det för mig att detta inte är min väg. Jag började vid någon tidpunkt att ifrågasätta vedertagna sanningar om vad man ”skall” göra, att man ”måste” ta huslån, smälla upp ett elementhus, fylla det med grejer från Ikea och arbeta i 30 år för att betala av skiten. Inget illa menat åt dem som väljer denna väg, jag har själv en handduksställning från Ikea som jag skruvat upp i garderoben och hänger slipsar på, men man skall veta ’varför’ man vill ta den vägen och inte blint följa den eftersom det är något man ”skall” göra, något som samhället förväntar sig. Jag vill gå min egen väg.

Det här är min historia.

Välkommen till galenskapen

Fortes fortuna adiuvat